Ponownie sięgam do naszej domowej biblioteki i tym razem do sprawdzonych autorów jakim jest bez wątpienia Donald J. Trump oraz Robert T. Kiyosaki. Myślę, że wszyscy słyszeli lub czytali chociażby o jednej w/w osób. Donald Trump obecny prezydent USA, Robert Kiyosaki autor wielu bestsellerów o wyjątkowej tematyce – finansów osobistych. Wspólnie z różnych pobudek – pewnie głównie finansowych, gdzie użyli swojej marki i wizerunku napisali książkę tytułowy “Dotyk Midasa”. Książka została wydana w 2011 roku, natomiast w języku polskim w 2013 roku.

Książka nastawiona na motywację i chęć wzbudzenia ducha przedsiębiorczości, świadomości finansowej. Podobnie jak wszystkie wcześniejsze książki obydwóch autorów wciąga, zwłaszcza jak czytelnik jest odrobinę zainteresowany poruszaną tematyką lub autorami. Zawartość podzielona jest na przedmowę, wstęp oraz 5 głównych rozdziałów takich jak:

  • siła charakteru
  • koncentracja
  • marka
  • relacje
  • drobiazgi, które mają znaczenie

Niejako całość biznesu moim zdaniem faktycznie można zawrzeć prawie w całości we wskazanym podziale. Książkę autorzy opatrzyli dedykacją: “Przedsiębiorcom, którzy przezwyciężają obecne trudności i dzięki wytrwałości osiągają sukces. Przyszłym przedsiębiorcom, którzy będą widzieli szanse tam, gdzie inni dostrzegają tylko przeszkody. Wizjonerom, którym nie brak odwagi, by zostawić po sobie trwały ślad – dotyk Midasa – na gospodarczym pejzażu świata.” – jakże prawdziwe słowa, przedsiębiorcy to specyficzni ludzie, a szczególnie ta grupa, która zaczyna współpracować z innymi osobami w ramach swojego biznesu. Ryzyko i presja jaka towarzyszy takiej działalności nijak ma się do klasycznego miejsca zatrudnienia w postaci umowy o pracę. Jednakże żartując w mojej ocenie etat nie jest koniecznie pewniejszym miejsce pozyskiwania środków na codzienne życie zwłaszcza w obecnych czasach – to jest subiektywna uwaga.

Większość ludzi, którzy pragną zostać przedsiębiorcami zatrzymuje kilka głównych czynników takich jak: brak kapitału, brak praktycznego doświadczenia biznesowego, brak dojrzałości emocjonalnej i siły charakteru. Sukces wymaga poświęceń to niby tak oczywista kwestia, a jednak nadal panuje przekonanie, że nie można się uczciwie wzbogacić, a każdy zaradny człowiek jest często traktowany na równi z kryminalistą. Przedsiębiorca doświadczony wie jak wiele nie wie i ma pełną świadomość, że tylko nauka na błędach pozwala rozwinąć jeszcze bardziej biznes. Oczywiste jest to, że gdyby wygrana była dla wszystkich, którzy zdecydują się na własny biznes to większość ludzi byłaby przedsiębiorcami. Jednak umiejętność uczenia się z porażek i umiejętność ich przyjmowania nie jest tak łatwo dostępna. “Właśnie z tego powodu większość ludzi nie zostanie przedsiębiorcami. Zwyczajnie boją się porażki bardziej, niż pragną zwycięstwa.”

“Innym powodem, dla którego ludzie nie osiągają sukcesu, jest to, że opierają się na błędnym przekonaniu, że życie jest proste. … Ludzie sukcesu myślą o celach, którą są większe niż oni sami. Jeśli czyimś celem jest 10 dolarów, kolejnym będzie 100 dolarów. Kiedy taki ktoś ma już 100 dolarów, dąży do zdobycia 1000 dolarów. Koncentracja na większych celach rodzi większych ludzi.” I znowu ta sama prawidłowość – cel, plan, edukacja. Bez celu nie osiągniemy nic wartego uwagi, bez planu nie będziemy w stanie zmierzać w stronę celu, a bez edukacji finansowej trudno będzie nam narysować plan, gdzie na jego samym końcu będzie stał wyznaczony cel jako element opóźnionej gratyfikacji finansowej.

W większość przypadków sukces jest efektem dużo większej ilości godzin pracy niż statystyczny pracownik na etacie, który ustawowo ma przepracować 8 godzin dziennie – przepracować a pracować to także istotny element tego wyliczenia. Wg różnych szacunków najbardziej zaangażowani przedsiębiorcy, którzy rozwijają swój biznes są w stanie pracować po 60-80 godzin tygodniowo i każdego dnia z wytęsknieniem spoglądać za kolejnym, gdzie ponownie będą mogli rzucić się w wir wizualizacji poprzez realizację swojego pomysłu. “Jestem świadomy tego, że stanowię wzór dla innych. Moi pracownicy i partnerzy widzą, jak ciężko pracuję i jak długą pracuję każdego dnia. Widzą jakie są moje standardy.”

Dobry biznes wymaga dobrych relacji, a te mogą zagwarantować dobrzy partnerzy (pracownicy). “Nie zrobisz dobrej transakcji ze złym partnerem.” Dalej możemy poczytać, że bycie dobrym partnerem zawsze się opłaca – logiczny wniosek, zadowolone strony zawsze do siebie wracają i dają sobie coraz więcej możliwości biznesowych. Wspaniały cytat Donalda Trumpa o ojcu: “Nie miał żadnych innych zainteresowań. Praca pochłaniała go w całości i nigdy nie był nią zmęczony, więc nie potrzebował rozrywek.”

Podsumowując książka porusza wszystkie istotne kwestia dlaczego jednym się udaje, a innymi nie. Można za różne poglądy nie lubić autorów ale wiedza zawarta na stronach tej pozycji jest warta przeczytania chociażby jeden raz.

Krzysztof Stosio

Udostępnij na Facebook

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Proszę uzupełnić to pole
Proszę uzupełnić to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.
You need to agree with the terms to proceed

Menu