Kolejna pozycja z domowej biblioteki tym razem sięga odległych czasów. Dzieło napisane przez Henrego Forda we współpracy z Samuelem Crowtherem. Udało nam się upolować wydanie drugie z 1925 roku – żartując jesteśmy pewni, że ta książka nie straci na wartości nigdy. Urodził się w 1863 roku, a zmarł w 1947. Był twórcą pierwsze linii produkcyjnej, która w skrócie przełożyła się na masową produkcję samochodów – Ford – oczywiście.

Lektura tej książki przy uwzględnieniu upływu czasu kiedy druk został naniesiony na strony wydaje się ponad czasowy w zakresie samych idei, które kierowały Henrym Fordem przy tworzeniu biznesu. Złoty cytat o sprzedawanych samochodach “możecie go kupić w każdym kolorze pod warunkiem, że będzie czarny”. “Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.”

Fascynacja silnikiem pojawiła się w drugiej połowie XIX wieku, kiedy to zapragnął stworzyć silnik inny niż wszystkie. Oczywiście wiemy, że udało mu się. Oczywiście wiemy też, że nie był to przypadek, a efekt awangardowych jak na tamte lata rozwiązań. Główny cel jaki założył Henry Ford to, że nie ma rzeczy niemożliwych, obniżenie kosztów produkcji, optymalizacja pracy (zatrudnianie osób niepełnosprawnych, którzy w swojej specjalizacji lepsi niż pełnosprawni pracownicy), jak największe obniżenie ceny za jeden samochód aby niejako zalać rynek samochodami. Ponownie kilka cytatów na poparcie poglądów bohatera: “Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować – już po niej.”, “Wszystko można robić lepiej, niż robi się dzisiaj.”, “Patrząc zawsze przed siebie, myśląc o tym, jak zrobić jeszcze więcej, osiągniesz stan umysłu, w którym nie ma rzeczy niemożliwych.”.

Celem biznesu wg Forda jest oddawania usług masom (społeczeństwu), a dopiero trafienie w jego potrzeby pozwoli osiągnąć sukces ekonomiczny. “Bacz wpierw na oddawanie usług, zanim spojrzysz na zysk.”, po co być biednym to XIII rozdział książki (z XIX) – oryginalna pisownia z 1925 roku – “Ubóstwo płynie z różnych źródeł, z których najważniejsze dadzą się opanować, a tak samo rzecz się ma z przywilejami klasowemi. Zdaje mi się, że równie dobrze można przeprowadzić zniesienie ubóstwa, jak przywilejów, a nie ma kwestji, że zniesienie ich jest pożądane, są bowiem równie nienaturalne, ale by dojść do tak pożądanych wyników, potrzeba pracy, a nie ustaw.” oraz kolejny “Kapitał, nie stwarzający stale więcej i coraz to lepszego zajęcia, jest bardziej nieużyteczny od piasku. Kapitał, nie ulepszający stale warunków codziennej pracy i nie dający za nią coraz sprawiedliwszej nagrody, nie spełnia swoich najwyższych funkcyj. Najwyższym pożytkiem z kapitału nie jest robienie większych pieniędzy, ale zmuszenie pieniądza do oddawania większych usług przy poprawie życia. Jeśli my, przemysłowcy, nie pomożemy do rozwiązania problemu społecznego, nie spełnimy swego głównego dzieła, nie wykonamy pełnej służby.”

Pisać można naprawdę wiele, kolejny niezwykle istotny fakt, to liczenie kosztów bodajże do 5 lub 6  miejsca po przecinku, bo jak wskazał Ford przy milionach sztuk wyprodukowanych jednostek sprzedażowych każdy cent ma znaczenie. Słynna redukcja kosztów czy też ich pełna kontrola o której wspomniałem wcześniej.

Niestety autor miał swego rodzaju ciemną kartę swojego życia, znaną oczywiście w tamtych czasach, muszę o niej wspomnieć chociaż nie ma to związku z geniuszem opisanego wyżej biznesu. “Każdy, kto przestaje się uczyć, jest stary, bez względu na to, czy ma 20 czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę, pozostaje młody. Najwspanialszą rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym.” jako cytat niejako ukazujący, że nie zawsze złote myśli oddawały realia życia.

Na koniec ostatni “Myślenie to najcięższa praca z możliwych i pewnie dlatego tak niewielu ją podejmuje.” – książka fascynująca z racji detaliczności opisów, historii oraz rzeczywistej legendy jaka została stworzona przy budowaniu fabryk Forda. Polecam każdemu.

Krzysztof Stosio

 

Udostępnij na Facebook

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Proszę uzupełnić to pole
Proszę uzupełnić to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.
You need to agree with the terms to proceed

Menu