Dlaczego niektóre firmy odnoszą sukcesy a inne upadają?
David Brown, autor jednego z najpopularniejszych podcastów, „Business Wars”, w swojej książce przedstawia nam największe rywalizacje biznesowe w historii. Wyjaśnia co stoi za sukcesami i porażkami znanych marek takich jak iPhone kontra BlackBerry, Adidas kontra Puma, Fender kontra Gibson, czy H&M kontra Zara, które zapewne wpływają na nasze życie? Świat biznesu to cały czas nieustanna rywalizacja w celu zdominowania rynku i pokonania konkurentów. Gdy pojawia się nowy gracz, natychmiast przejmuje on część terytorium i zagraża innym. Jedni oddają pole bez walki, inni próbują lecz nie walczą a inni podejmują rękawice i zwyciężają. Autor ukazuje, jak te potężne firmy wyrastają, pokonują rywali, tworzą innowacyjne plany i dostosowują się do zmiennych oczekiwań społeczeństwa. David Brown nakreśla nam czytelnikom, że biznes to walka i bez względu od tego, skąd czerpiemy zyski, zawsze znajdzie się ktoś, kto chce robić to, co my, tylko bardziej odpowiednio, łatwiej czy korzystniej. Konkurent jest spragniony sukcesu, pewny siebie i nastawiony na walkę. Rywalizacja w biznesie podlega cywilizowanym regułom, chociażby teoretycznie. Jeśli interes, który prowadzimy jest źródłem naszego utrzymania to jesteśmy na wojnie swojej, osobistej. Historie biznesowych sukcesów i porażek słynnych Marek przedstawionych w książce to osobiste relacje ich uczestników, ale też osób, których bezpośrednio dotknęła działalność danych firm. Każde starcie biznesowe opisane przez autora to opowieści zespołu, załogi o licznych koncepcjach, które mogą zmienić świat. Wszystkie wojny określone przez autora zawierają lekcje, w których mierzymy się z nowością, odpowiedzialnością, kreatywnością, determinacją, dokonywaniem zmian a przede wszystkim braniem na siebie więcej, niż człowiek jest w stanie sam udźwignąć i innych cech, które prowadzą do stworzenia zwycięskiej firmy. Wstąpienie na pole bitwy z nowymi projektami zawsze będzie budziło sprzeciw, a debiutant w każdej branży potrzebuje hartu ducha, by móc przetrwać w obliczu oporu doświadczonych rywali. Pokonanie przeciwnika zależy od różnych, a nawet najdrobniejszych detali. Zwycięzców i przegranych najważniejsze łączy to, że każdy potrafi wyciągnąć cenne wnioski i uwagi. Książka Davida Browna to znakomite omówienie prowadzenia biznesu i wojen jakie rozgrywają między sobą firmy. Głownie chodzi o wielkie korporacje, które znamy. My czytelnicy otrzymujemy historię, w jaki sposób sławne na całym świecie firmy dochodziły do swojego statusu i z jakimi trudnościami musiały sobie poradzić, aby być teraz w tym miejscu co są. Książka Davida Browna w niebywale dokładny sposób unaocznia fakt, iż nie za każdym razem sukces osiąga ten, kto jako pierwszy oswoił nową technikę.
Agnieszka Bykowska